Kevyen sähköajoneuvon lataaminen ja säilyttäminen

Useimmat asiakkaamme säilyttävät ja lataavat kevyitä sähköajoneuvoja pyörävarastossa, autotallissa, pihakatoksessa tai ulkona suojapeitteen alla. Joissakin malleissa akun saa irti ja sen voi viedä kotiin ladattavaksi.

Laturi liitetään normaaliin pistorasiaan. Laturit on tyypillisesti tarkoitettu sisäkäyttöön, joten ulkona lataaminen tapahtuu aina asiakkaan omalla vastuulla. Sisäkäyttöön tarkoitettu laturi on vähintäänkin syytä suojata sateelta. On hyvä varmistaa, että valmistajan laturi täyttää Suomen turvallisuusvaatimukset. Älä jätä mitään sähköajoneuvoa lataukseen päiväkausiksi.

Sähköskootterilla ajaminen on jopa 90% halvempaa kuin autolla ajaminen. Latauskustannus on olematon, yleensä 5-20snt latauskerralta. Yhdellä latauskerralla ajettava matka vaihtelee merkittävästi mallin ja ajotavan mukaan. Tyypillisesti latausaika vaihtelee 4h-10h välillä. Yleensä on paras, että akkuja ei päästetä tyhjäksi asti, vaan latauksen voi tehdä esimerkiksi joka yö vaikka olisi ajanut päivällä vain lyhyenkin matkan.

SÄHKÖTOLPASTA LATAAMINEN

Jos kevyttä sähköajoneuvoa on tarkoitus ladata parkkipaikan sähkötolpasta, niin useimmissa taloyhtiöissä sähkötolppaan tarvitaan pieni ammattilaisen tekemä kytkentämuutos jolla ohitetaan ajastinkello. Tyypillisesti tämä on 0,5-2h työ paikalliselta sähkömieheltä. Pyydäthän isännöitsijältä luvan muutostyön teettämiseen. Säännöllinen lataaminen kuluttaa sähköä selvästi vähemmän kuin autojen lämmittäminen.

TURVALLISUUS

Asiakkaiden yleinen huolenaihe on, että onko lataaminen sisällä autotallissa tai pyörävarastossa turvallista. Lähes kaikki kevyet sähköajoneuvot on suunniteltu juurikin ladattavaksi sisätiloissa. Lyijypohjaiset akut ovat tyypillisesti erittäin turvallisia, esimerkiksi useiden Skandin kevyiden sähköajoneuvojen akkuteknologia on käytössä mm. lukuisissa sairaaloissa. Huonolaatuiset litiumpohjaiset akut voivat joskus harvinaisissa tapauksissa leimahtaa tai jopa räjähtää. Tästä syystä emme suosittele litiumakulla varustetun sähköajoneuvon hankkimista tuntemattomalta valmistajalta.

LATAAMINEN TALVELLA

Joillakin on mahdollisuus ladata sähköskootteria lämpimässä tilassa talviaikana. Tällöin useimpien sähköskoottereiden akut pysyvät tarpeeksi lämpimänä muutaman tunnin ajan kovallakin pakkasella.

Akkulämmittimen avulla sähköskootteria voi ladata myös pakkasella. Vain lämmin akku pystyy vastaanottamaan tarpeeksi virtaa, jotta akku latautuisi täyteen. Akkulämmittimen käyttö takaa sen, että akut säilyvät hyväkuntoisina talvikäytössäkin. Yleensä akustoon asennetaan samalla eriste, joka pitää lämmön akkujen sisällä pitkään liikkeellelähdön jälkeenkin. Skandin akkulämmitintä testattiin -32:n asteen pakkasessa. Akustosta tuli huoneenlämpöinen jo kahden tunnin kuluttua. Kun lämmittäminen lopetettiin, niin vielä kuuden tunnin kuluttuakin akkujen lämpötila oli plussan puolella.

SÄILYTYKSEN AIKANA LATAAMINEN

Jos säilytät kevyttä sähköajoneuvoa pidemmän ajan käyttämättömänä, huolehdi sen asianmukaisesta lataamisesta. Yleisin akkujen tappaja on vääränlainen lataaminen säilytysaikana.

Monissa malleissa akkuja ei saa irrottaa laitteesta, jolloin ei voida käyttää ylläpitolaturia. Vaikka akuston saisikin irti, niin akkupaketin jännite on lähes aina niin korkea, että yhteensopivaa ylläpitolaturia ei löydy. Niinpä lataus täytyy lähes aina tehdä laitteen alkuperäisellä laturilla, jota ei saa pitää jatkuvasti kiinni.

Normaalia laturia ei saa koskaan pitää jatkuvasti kiinni akuissa tai sähköajoneuvossa. Normaali laturi pitää akut jatkuvasti aivan täyteen ladattuina. Kuukausien varrella tämä tuhoaa akun osittain tai kokonaan.

Akkuja ei saa jättää säilytyksessä myöskään kokonaan lataamatta. Akku purkautuu aina vähitellen ja kuukausien päästä se on syväpurkautunut. Syväpurkautuminen tuhoaa akun osittain tai kokonaan. Pakkasessa säilyttäessä tyhjä tai lähes tyhjä jäätyy, ja jäätyminen tuhoaa akun.

Akut tulee ladata täyteen suunnilleen kahden kuukauden välein. Pakkasessa säilyttäessä akkujen varaustilaa tulee tarkkailla erityisen huolellisesti, sillä tyhjä tai lähes tyhjä akku jäätyy. Akkujen täytyy latauskertojen välissä päästä hiukan tyhjenemään, joko itsestään tai lyhyen käytön avulla.