LEHDISTÖTIEDOTE: Suomalainen Skand tuo markkinoille uuden sähköveneen

Sähköisen liikkumisen kasvava suosio on laajenemassa teiden päältä vesille. Suomalaisen sähköajoneuvomerkki Skandin uusin innovaatio on sähkövene, josta tulee vesiluonnon äänetön ystävä järville ja sisäsaaristoon. Sven Ståhlen suunnittelema vene tulee olemaan hinnaltaan kaikkien veneilijöiden saavutettavissa.

Post 2

Suomalainen sähköajoneuvomerkki Skand laajentaa tuotevalikoimaansa tuomalla markkinoille sähköveneen. Sähköisten ajoneuvojen jatkuvasti kasvava suosio perustuu niiden energiatehokkuuteen, mukavuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Skand panostaa veneen laatuun ja ominaisuuksiin, mutta lupaa pitää hinnan matalana.

Business Finlandin tukeman projektin kokonaisbudjetiksi on laskettu noin 200 000 euroa. Ensimmäisen vaiheen EU-avustus Skand Oy:lle on 50 000 euroa. Uuden sähköveneen suunnittelu ja testaaminen tapahtuu kokonaan Suomessa. Kohdemaina tulevat olemaan Suomen lisäksi myös Ruotsi, Norja, Tanska ja Saksa.

Projektipäälliköksi on valittu kansainvälisesti tunnettu veneveistäjä Jouka Dehm. Suunnittelutyöstä vastaa Naantalilainen Sven Ståhle, joka on tullut tunnetuksi mm. Buster Magnumin ja Buster XL:n sekä Silver-veneiden suunnittelijana. Myös useita testejä voittanut Terhi 400 on Ståhlen käsialaa. Pääasiassa Insinööritoimisto Sven Ståhle on suunnitellut ammattikäytöön tarkoitettuja veneitä. Suomenlinnassa toimiva Veneveistämö Janne Pettersson Oy vastaa prototyypin valmistamisesta.

Skand on tehnyt ensimmäiset testit syksyllä 2018 Rymättylässä. Täysimittainen prototyyppi valmistuu jo alkukesästä 2019 ja tuotantovaiheeseen on tarkoitus päästä vuonna 2020. Prototyyppi tehdään puusta, mutta tuotantomalliin tulee saataville myös muita materiaalivaihtoehtoja.

Yksi merkittävimmistä eroista muihin markkinoilla oleviin sähköveneisiin tulee olemaan hinta. Skandin tavoite on pitää hinta sellaisena, että jokaisella veneilijällä olisi siihen varaa. Silti veneen turvallisuuteen, ulkonäköön ja hydrodynaamisiin ominaisuuksiin tullaan panostamaan merkittävästi. Lisäksi toimintamatka tulee riittämään koko päivän kestävään huviveneilyyn tai kalastamiseen.

Skand on jo yksi Pohjoismaiden suurimmista kevyiden sähköajoneuvojen merkeistä. Skandin tunnetuimpia brändejä ovat goMoto, SCOGO, Leijona ja Vetta. Skandin tavoitteena on tulla nopeasti Pohjoismaiden markkinajohtajaksi koko kevyiden sähköajoneuvojen luokassa. Yrityksen vuosittainen kasvu on ollut markkinoilletulovuodesta 2015 alkaen 60–130 %. Iso osa Skandin kasvusta kohdistuu kansainvälisille markkinoille, mutta Skand haluaa aktiivisesti edistää tietoisuutta sähkön tarjoamista liikkumismahdollisuuksista myös kotimaan markkinoilla.