Onko sähköajoneuvon volteilla merkitystä moottorin tehoon?

Kevyitä sähköajoneuvoja myydessä korostetaan usein järjestelmän voltteja (lyhenne V, eli jännite). Tyypillisesti se vaihtelee merkittävästi, ollen mitä tahansa 12V ja 72V välillä. Onko 72 voltin järjestelmä sitten parempi kuin 12 voltin järjestelmä?

Voltit itsessään eivät kerro mitään siitä, onko moottori tehokas vai ei. Pienillä volteilla voidaan tehdä tehokas sähköajoneuvo, ja suurilla volteilla voidaan tehdä tehoton sähköajoneuvo. Volttien korostaminen markkinoinnissa on pelkkää kuluttajan harhaanjohtamista tai myyjän ymmärtämättömyyttä.

s polttomoottoritekniikka on sinulle tuttua, niin seuraava vertaus auttaa hahmottamaan asiaa paremmin. Polttomoottorimaailmassa voltteja voisi verrata sylinteritilavuuteen. Tiedämme, että pienelläkin sylinteritilavuudella voidaan niin halutessa saada paljon tehoa ja vääntöä, kun taas suurella sylinteritilavuudella varustettu moottori voi olla tehoton. Sylinteritilavuus on kiinnostava yksityiskohta, mutta se ei itsessään vielä kerro yhtään mitään.

Voltit ovat siis vain yksi osa isoa kokonaisuutta. Lopputuloksena on teholukema (W eli watit). Teho koostuu volteista ja virrasta (A, eli virta). Pienelläkin jännitteellä saadaan iso teholukema, kunhan vain akuista pystytään ottamaan tarpeeksi virtaa ulos ja kunhan johdot kestävät suuremman virtamäärän.

siis haluat suuntaa antavaa tieto miltä moottori saattaa tuntua, katso teholukemaa. Jos teholukema on ilmoitettu oikein, niin se antaa jo jonkinlaista osviittaa käytännön suorituskyvystä.

Kertooko teholukema sitten kaiken? Ei. Sähköajoneuvoissa käytännön suorituskykyyn vaikuttaa merkittävästi myös moottorin ohjausyksikkö. Huonosti tehdyllä ja ohjelmoidulla ohjausyksiköllä voidaan pilata tehokaskin moottori. Kun taas hyvällä ohjausyksiköllä voidaan saada pienitehoisesta moottorista paljon käytännön suorituskykyä.

Saat tarkan tiedon käytännön suorituskyvystä vain koeajamalla. Voit myös hankkia ajoneuvosi luotettavalta ammattilaiselta joka voi jo ilman koeajoakin kertoa, miten kyseinen sähköajoneuvo käyttäytyy. Skandin perustajilla on sähköalan koulutus ja pitkä työkokemus alalta aina paperikoneiden sähkösuunnittelusta sähköautoihin asti. Skandilla on myös Tukesin luokan 2 sähköpätevyys. Tiedämme mistä puhumme, ja pyrimme kertomaan sen mahdollisimman ymmärrettävästi.