Kevyitä sähkökäyttöisiä ajoneuvoja markkinoidaan hurjilla toimintamatkalupauksilla. Markkinoinnissa myös korostetaan ajoneuvon järjestelmän jännitettä (voltit) sekä akkujen lukumäärää. Mutta mikä on totuus? Pääseekö sähköajoneuvolla todella niin pitkälle mitä luvataan? Entä miten voit vertailla eri valmistajien lupauksia keskenään?

SUURIA LUPAUKSIA – MUTTA OVATKO NE TOTTA?

Kyllä ja ei. Alalla ei ole vielä vastaavaa yhteistä standardia kuin vaikkapa sähköautoilla. Jotkut valmistajat ilmoittavat toimintamatkat niin paljon yläkanttiin, ettei sellaisiin lukemiin ole edes mahdollista päästä. Toisten valmistajien ilmoittama toimintamatka on maksimimatka, johon pääsee ihanteellisella ajotavalla ihanneolosuhteissa.

Skand ilmoittaa myös kullekin ajoneuvolle tällaisen ihanteellisen toimintamatkan joka perustuu todellisiin testeihin ja käyttäjäkokemuksiin. Mutta Skand lisää, että toimintamatka saattaa olla jopa 80% ilmoitettua vähemmän. Mikä sitten vaikuttaa niin merkittävästi toimintamatkaan?

TOIMINTAMATKAN VAIHTELU

Kevyeen sähköajoneuvoon pätevät samat lainalaisuudet kuin normaaliin henkilöautoonkin, mutta korostetusti.

Merkittävin yksittäinen tekijä on ajonopeus. Jatkuvalla maksiminopeudella ajaessa toimintamatka on selvästi luvattua pienempi. Myös jatkuva kiihdyttely, kuljettajan paino, tienpinta, mäkisyys ja keliolosuhteet ratkaisevat paljon. Jos ajoneuvossa ei ole LED-valoja, niin myös valojen käyttö vaikuttaa selvästi ajomatkaan.

Kaikkien näiden tekijöiden yhdistyessä toimintamatka voi olla jopa 80% vähemmän kuin asianmukaisesti ilmoitettu ajoneuvon toimintamatka. Mistä sitten voit päätellä, onko toimintamatka ilmoitettu asianmukaisesti? Entä miten voit vertailla mahdollisimman luotettavasti eri ajoneuvojen toimintamatkoja?

VAIKUTTAVATKO VOLTIT JA AKKUJEN LUKUMÄÄRÄ TOIMINTAMATKAAN?

Ne vaikuttavat, mutta eivät yksistään. Hälytyskellojen tulisi aina soida, jos myyjä korostaa voltteja ja akkujen lukumäärää, mutta ei kerro aidosti vertailukelpoisia tietoja. Osa alan toimijoista myös ilmoittaa akkujen määrän, voltit ja ampeeritunnit niin sekavasti, ettei kukaan edes pysty laskemaan mitään vertailukelpoista arvoa.

VAIKUTTAAKO MOOTTORIN TEHO TOIMINTAMATKAAN?

Voi vaikuttaa, mutta vain negatiivisesti. Toki tehokkaallakin moottorilla voi ajaa taloudellisesti. Mutta tehokkaalla moottorilla tulee herkästi kiihdytettyä vielä rivakammin ja ajettua vielä kovemmalla nopeudella. Tällöin akut tyhjenevät nopeammin ja toimintamatka lyhenee.

AINOA VERTAILUKELPOINEN LUKEMA = KWH

Alalta puuttuvat yhteiset standardit joilla toimintamatka ilmoitettaisiin vertailukelpoisesti. Siksi tällä hetkellä ainoa tapa tehdä edes suuntaa antavaa vertailua on verrata kilowattitunteja (kWh).

Kilowattitunnit kertovat, kuinka paljon akkupaketissa on voimaa tallessa. Sähkömoottori käyttää tätä voimaa. Samanpainoiset sähköajoneuvot kulkevat tällä voimalla melkolailla saman matkan, jos ajotapa ja esim. valojen käyttö on samanlaista. Useimmat myyjät eivät ilmoita toimintamatkalupauksensa yhteydessä avoimesti kilowattitunteja. Syynä voi olla asiantuntemuksen puute tai tarkoituksellinen harhaanjohtaminen.

Akkupaketin kilowattitunnit lasketaan seuraavalla kaavalla:
yksittäisen akun jännite (V)
x yksittäisen akun ampeeritunnit (Ah)
x akkujen määrä
/ 1000
___________________
= kWh

Autamme mielellämme minkä tahansa kevyen sähköajoneuvon vertailukelpoisen kWh-arvon laskemisessa, tai myyjän ilmoittaman kWh-lukeman oikeellisuuden tarkistamisessa.

TALOUDELLINEN AJOTAPA

Kun olet ensin valinnut sähköajoneuvosi harkiten, niin mitä voisit vielä tehdä päästäksesi pidemmälle?

Voit maksimoida toimintamatkan kiihdyttämällä rauhallisesti, ajamalla hölkkä- tai juoksuvauhtia ja ennakoimalla jarrutuksissa. Tällainen ajotapa pidentää myös oleellisesti ajoneuvosi käyttöikää.

Ammattimaisilla valmistajilla on myös huolto-ohjelma, jota noudattamalla varmistat käyttöiän lisäksi toimintamatkan pysymisen hyvänä. Asiantunteva myyjä osaa kertoa sinulle, että akut kuoleentuvat vähitellen, jos niitä lataa säännöllisesti pakkaskeleillä kylmänä, tai jos vaikkapa talvisäilytyksessä unohtaa akkujen säännöllisen lataamisen.

Pakkaskeleillä lataamisen avuksi on saatavilla akkulämmittimiä. Niiden avulla akut pysyvät lämpimänä vielä pitkään liikkeellelähdön jälkeenkin, jolloin toimintamatka on talvellakin hyvä.

ESIMERKKI TODELLISESTA AJOMATKASTA

Metsähallituksen testeissä Hossan kansallispuistossa 1,1kWh:n akkupaketilla varustetulla Skand Leijona-mallilla pääsi 39,5km yhdellä latauksella. Kuljettaja oli kevyehkö mieshenkilö, matkanopeus 5-12km/h ja maasto sangen vaihtelevaa kumpuilevaa hiekkatietä ja pururataa. Kirjoitushetkellä markkinoilla olevien vastaavien ajoneuvojen suurin akkukapasiteetti on Skand Leijona 1300 Plussassa (2,2kWh). Tällä mallilla olisi edellä mainitussa testissä päässyt n. 80km.

TARKKA AJOMATKA SELVIÄÄ VAIN KOKEILEMALLA

Voit myös hankkia ajoneuvosi luotettavalta ammattilaiselta joka voi jo ilman koeajoakin kertoa, miten pitkälle kullakin ajoneuvolla voi olettaa pääsevän. Skandin perustajilla on sähköalan koulutus ja pitkä työkokemus alalta aina paperikoneiden sähkösuunnittelusta sähköautoihin asti. Skandilla on myös Tukesin luokan 2 sähköpätevyys. Tiedämme mistä puhumme, ja pyrimme kertomaan sen mahdollisimman ymmärrettävästi.