Sähköskootterin soveltuvuus Suomeen

Osa markkinoilla olevista sähköskoottereista on suunniteltu sisäkäyttöön tai vain kevyeen ulkokäyttöön, esimerkiksi Etelän lomakohteiden rantabulevardeille. Hyvin suunnitellulla sähköskootterilla voi kuitenkin ajaa ympärivuotisesti vaihtelevassakin maastossa, jopa metsäpoluilla ja kaupunkikäytössä reunakiveysten yli.

Ajamisen miellyttävyyttä lisää merkittävästi erillisjousitus sekä iskunvaimennus kaikissa renkaissa ja ilmatäytteiset renkaat. Arkikäytössä on tärkeää, että sähköskootterissa on tarpeeksi maavaraa. Noin 10cm maavara mahdollistaa sujuvan kulkemisen reunakiveysten yli ja kuoppaisilla teillä sekä poluilla.

Joissakin kolme- ja nelipyöräisissä malleissa vain etupyörä tai toinen takapyörä on vetävä ja tällöin skootterilla kulku ei ole niin sujuvaa ja se voi jopa jäädä sutimaan paikalleen.

Hyvä mäennousukyky on useimmille asiakkaille yksi tärkeimmistä hankintakriteereistä. Onhan lähes kaikkialla vaihtelevaa maastoa ja erilaisia ramppeja. Skootteri joka suoriutuu näistä ei jätä kuljettajaa pulaan. Esimerkiksi eräs asiakkaamme ei päässyt edellisellä sähköskootterillaan taloyhtiönsä autohallin rampista ylös. Skandin sähköajoneuvot testataan aina huolellisesti haasteellisissa olosuhteissa. Perusperiaatteena on, että sähköskootterilla täytyy päästä kaikkialta, mistä pääsisi normaalilla henkilöautollakin.

YMPÄRIVUOTINEN KÄYTTÖ

Valitsemalla ympärivuotiseen käyttöön soveltuvan sähköskootterimallin saa hankinnalleen valtavasti lisäarvoa. Osa sähköskoottereista sopii hyvin Suomen talveen sopivin lisävarustein.

Joillakin on mahdollisuus ladata sähköskootteria lämpimässä tilassa talviaikana. Tällöin useimpien sähköskoottereiden akut pysyvät tarpeeksi lämpimänä muutaman tunnin ajan kovallakin pakkasella.

Akkulämmittimen avulla sähköskootteria voi ladata myös kylmässä tilassa. Vain lämmin akku pystyy vastaanottamaan tarpeeksi virtaa, jotta akku latautuisi täyteen. Akkulämmittimen käyttö takaa sen, että akut säilyvät hyväkuntoisina talvikäytössäkin. Skandin akkulämmitintä testattiin -32:n asteen pakkasessa. Akustosta tuli huoneen lämpöinen jo kahden tunnin kuluttua. Kun lämmittäminen lopetettiin, niin vielä kuuden tunnin kuluttuakin akkujen lämpötila oli plussan puolella.

Talvirenkaiden avulla liikut turvallisesti liukkaillakin teillä. Edessä oleva talvirengas parantaa ohjattavuutta, takana olevat talvirenkaat ehkäisevät sutimista ja helpottavat jarruttamista.